Fortellerprosjekt: Upolert- er vi snart ved grensen?

Upolert

«Jeg hadde bare en padleåre. Gummibåten gikk ikke rett fram, bare rundt og rundt. Jeg så bare bølger, og langt borte hørte vi helikopterne»

POLERT er et fortellerprosjekt der unge norsk-afghanere forteller fra livene sine på scenen. Prosjektet startet opp i 2014 etter initiativ fra Afghanistankomittéen og Fortellerfestivalen. Siden den gang har vi laget flere forestillinger og stått på en rekke scener.

Våre fortellere er erfarne formidlere av egne livshistorier. Vi øver og jobber fortellerteknisk, men vi bearbeider ikke historiene så mye at de avviker fra den opprinnelige hendelsen. Fortellingene er upolerte og ekte, og samtidig lett tilgjengelige for publikum. Vi vil gi elevene et møte med historiene bak avisoverskriftene, bidra til refleksjon om hva flukt kan være, hvordan det er å stå mellom to kulturer, og drøfte spørsmål om integrering og identitet. Overordnet ønsker vi å bidra til respekt, kjennskap og kunnskap om hverandres ulikheter.

Rett etter forestillingen legger vi opp til samtale med publikum. Vi ønsker dialog, spørsmål og refleksjoner velkommen, det hele tilrettelegges av oss.

Om utøverne
I Hvelvet på Sentralen møter dere tre fortellere. To norsk-afghanere og en profesjonell forteller. Hovedfortellerne er mellom 20 og 30 år og er studenter eller har arbeid. De har lang erfaring som fortellere og har stått på flere scener med UPOLERT.