- På Eikelund fikk jeg ro og kortere skoledager

Elevens diagnose: Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME)

Hvordan var det å begynne her?

Da jeg begynte her følte jeg nesten at det var for godt til å være sant fordi jeg ble tatt på alvor av lærerne. Noen ganger skjønte de til og med behovene mine før jeg skjønte dem selv. På Eikelund slapp jeg følelsen av å være til bry.

Kan du beskrive en vanlig skoledag?

Eikelund er egentlig som en vanlig skole, bortsett fra at den har et stort og fint oppholdsrom hvor elevene og lærerne spiser mat og slapper av sammen. Alle føler seg velkommen.

Har det blitt som du trodde det skulle bli?

Før jeg kom til Eikelund hadde jeg vært syk i fire år. I løpet av disse årene prøvde jeg hele tre ganger å begynne i ordinær videregående skole, men gikk på flere kraftige smeller på grunn av at jeg har kronisk utmattelsessyndrom. Denne skolen ga meg det jeg hadde behov for; ro og kortere skoledager.

Hva er det beste med skolen?

Lærerne på Eikelund er faglig sterke og brenner for fagene sine. De er virkelig interesserte i hvordan elevene har det, og behandler oss som voksne. Her kan man øve på å være sammen med andre; en myk overgang fra hjemmet og ut til resten av verden.

Har du noen planer etter videregående?

Nå i høst begynte jeg i andre klasse på en ordinær videregående skole i sentrum. Der er det futt og fart hele dagen. Nå har jeg det bra, men det er slitsomt. For to år siden hadde jeg ikke hatt sjanse til å kunne klare å gå i en sånn klasse. Derfor det er så utrolig viktig at det finnes steder som denne skolen. Tiden jeg fikk her var helt avgjørende for at jeg klarte å komme videre og fungere så bra som jeg gjør nå. Tusen takk, lærere! Tusen takk, medelever!