Forfattermøtet med Adel Khan Farooq

Adel Khan Farooq

Hovedpersonen i romanen Mine brødre er en vanlig 17-åring fra Mortensrud som spiller fotball og henger med på fest. Gradvis blir han mer og mer skuffa over de pakistanske foreldrene sine, og livet kjennes stadig mer meningsløst. Da han forelsker seg i Faiza, begynner han å lese Koranen for å komme nærmere henne.

Samtidig blir han kjent med Abdullah, som tar ham inn i varmen i et muslimsk brorskap. Men det Abdullah sier om islam og Koranens budskap, er noe helt annet enn det Faiza står for.

Adel Khan Farooq er journalist og har jobbet sammen med Ulrik Imtiaz Rolfsen om dokumentarfilmen Den norske islamistenMine brødre er hans første ungdomsroman og er en svært aktuell bok om radikalisering og utenforskap. Nå kommer han til Litteraturhuset for å møte elever fra videregående skole.