Tur til Ekebergparken

Ekebergparken

KREATIV MATEMATIKK

Omvisningene i skulpturparken vil vise sammenhengen mellom kunst og matematikk på en lettfattelig måte og øke interessen for de mange mulighetene realfagskunnskap kan gi. I denne omvisningen får elevene gjøre et dypdykk i matematikkens fantastiske verden med en ny innfallsvinkel, som ikke krever mye forkunnskaper. Elevene bli introdusert for tankeeksperimenter så vel som gjennomgang av realfagsteorier og kuriositeter. Tony Craggs skulptur Cast Glances viser ulike profiler avhengig av hvilken vinkel man ser den fra. I kunsten kan vi lage det vi vil uten tanke på om det fungerer i virkeligheten. I denne sammenheng ser vi på 3D-printing av organer og hvordan dette på sikt antas å revolusjonere medisinsk forskning. I Möbius trippel av Aase Texmon Rygh vises möbiusbånd på en ny måte. Med denne skulpturen ser vi nærmere på hva et möbiusbånd er, og hva som skjer dersom vi setter flere sammen. Gjennom diskusjon, quiz og skulpturkunst får elevene lære matte på flere nivåer.

LITTERÆR NASJONSBYGGING

Fra 1814 til 1905 var Norge i union med Sverige. I denne tiden var det mange nasjonale krefter i sving både i litteraturen og i kunsten. Fire av periodens kjente forfattere hadde en spesiell tilknytning til Ekeberg. Camilla

Collett kjempet Ekebergparkens sak i pressen. Henrik Wergeland hadde skrivestue ved området og skal ha hatt sin mest produktive periode her. Welhaven skrev vakker lyrikk inspirert av naturen på Ekeberg. Peter

Christen Asbjørnsen lekte her som gutt og fikk tidlig høre et av de første eventyrene han skrev ned: Ekebergkongen. Gjennom tekster og fortelling ser vi på hvilke litterære krefter som inspirerte periodens nasjonsbygging og setter det inn i en kulturhistorisk sammenheng. Omvisningen belyser litteraturen ved hjelp av parken og utvalgte skulpturer.